Forklaring på dette er faktisk lidt ligesom med mælkeprodukter, for JA træning kan godt give bumser og urenheder, fx på ryggen. Under træning som for eksempel løb eller styrketræning sker der hormonelle forandringer i kroppen ligesom væksthormon i mælk også giver en forandring.

Hvis vi tager styrketræning, så bliver kroppen presset under styrketræning. Der udleder vi forskellige stoffer blandt andet det mandlige kønshormon testosteron. 

Det kommer både ved mænd og kvinder, og det er helt naturligt, det er det stof kroppen bruger til, at få større og stærkere muskler.

Så tænker du nok: “Skal jeg så stoppe med at træne?”.

Selvfølgelig ikke, træning er noget af det sundeste for kroppen, men det vigtigste efter træning er restitution. Det er ekstremt vigtigt, både når det omhandler bumser og akne, men også i forhold til hvad du får ud af din træning. Det er nemlig, der kroppen bygger sig op igen, efter din træning, hvor du fuldstændig har smadret den.

Ved bumser og akne bidrager restitutionen til, at din hormonelle stigning falde ned på sit normale igen. Det er ekstremt vigtigt, når det handler om bumser. For kroppen har brug for en pause, så der ikke er hormonelle forandringer uafbrudt.

Sved kan give bumser

træning-påvirker-bumser

Det er ikke kun de hormonelle forandringer, der kan skyldes bumser og uren hud efter træning. Sved kan også være en årsag. Sved er generelt sundt, men hvis man hele tiden rør ved sit ansigt under træning, eller bruger et håndklæde der har lagt på gulvet eller andet, kan det skade din hud.

Sved er fuldstændig rent, men når vi sveder er vores kirtler åbne. Hvis vi så kommer i kontakt med bakterier, kan de hurtigt befinde sig på huden. Så sørg for god hygiejne hele tiden, specielt under træning.

Husk hygiejnen og hvis du mangler gode hudplejeprodukter, tryk herunder!

Kategorier: Blog